⇾ INICI - LA COMPETÈNCIA DIGITAL DOCENT

DESCRIPCIÓ

Continuem ampliant aquest blog, aquesta vegada ens centrarem amb una CDD més metodològica i menys instrumental.
Hem repassat la definició de competència digital docent i les proves Actic. També hem respost unes preguntes referents a la CDD.


ENLLAÇ

d'Ensenyament, D. (2018). Competència digital docent del professorat de Catalunya (2018)

EVIDÈNCIA

Aquestes són les preguntes a respondre:

1. Quin és el context social i educatiu que justifica la definició de la CDD?

Cap sistema educatiu d’un país desenvolupat pot eludir, en ple segle XXI, la responsabilitat que té de fer realitat que les generacions, actuals i futures, assoleixin el màxim nivell possible de competència digital. Vetllar per aquest objectiu implica fer front a l’esquerda digital i a l’exclusió digital com a factor d’exclusió social i contribuir també a configurar una societat capaç de ser capdavantera en innovació tecnològica. La finalitat última és promoure una societat més justa, equitativa i amb una millor qualitat de vida de tota la seva població.
Les tecnologies digitals a l’educació no són només un recurs per a la docència o per a la gestió de l’activitat formativa, sinó que també han esdevingut contingut curricular en totes les etapes del sistema educatiu. I, fins i tot, s’estan configurant com un poderós mitjà per als aprenentatges autònoms, permanents i informals de tota la ciutadania.

2. Quins són els referents que fonamenten la CDD?

-L’article 53.1 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya.

-La Recomanació 2006/962/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de desembre de 2006, sobre les com- petències clau per a l’aprenentatge permanent.

-Ferrari (2012)

-L’Agenda Digital per a Europa 2020

-L’Agenda Digital per a Catalunya 2020 (idigital)

-L’Estratègia Smart de Catalunya (smartCat)

-La creació de l’ACTIC.

-Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació (art. 104.2 j).

-La UNESCO.


3. Quins són els antecedents de la CDD?


Per assolir amb èxit la competència digital cal una òptima preparació. Per aquest motiu s’han portat a terme iniciatives per assegurar que els docents disposen d’un nivell adequat de CDD i per garantir, al mateix temps, que estan capacitats per contribuir al desenvolupament de la competència digital de la població escolar.


Dinamarca → Pedagogical Computer DriverLicense (PCDL) 2003. 

Austràlia → 2002 A Proposal for the Development of an ICT Competency Framework for Teacher.

Ministeri d’Educació del Quebec (Canadà, 2001) →  competència d’integració de les TIC entre les competències que perfilen la professió de mestre en educació infantil, primària i secundària. 

Ministeri d’Educació de Xile 2006 → estableix setze estàndards TIC per a la formació inicial docent 

Regne Unit (2007) →  estàndards específics vinculats a la competència digital dels docents, en exercici o en formació. 

França (2011) → ha desplegat el certificat Informatique et Internet, Enseignant (C2i2e) que han d’acreditar tant professors com altres formadors.

Estat espanyol, el Ministeri d’Educació, Cultura i Esports →  ha elaborat una Propuesta de Marco Común de Competencia Digital Docente (2014) alineada amb la proposta generada des del centre d’investigació Joint Research Centre de la Comissió europea que el juny de 2016 va publicar la versió 2.0 dels resultats del projecte DigComp de Marc Europeu de Competència Digital de la Ciutadania. 


El Projecte Interdepartamental de CDD de Catalunya, compta amb motivacions pròpies com:


  • “La legislació en matèria educativa vigent a Catalunya.”

  • “Les competències bàsiques de l’alumnat en l’àmbit digital.”

  • “La normativa en matèria de formació inicial de professorat.”



4. Com es defineix la CDD i quines capacitats inclou?

S’entén per CDD la capacitat que els professors tenen de mobilitzar i transferir tots els seus coneixements, estratègies, habilitats i actituds sobre les tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement (TAC) en situacions reals i concretes de la seva praxi professional.

Aquesta inclou la competència digital instrumental i la metodològica.



5. Quins són els components de la competència digital metodològica?

Els components de la competència digital metodològica (CDM) són les dimensions, els descriptors de la competència digital metodològica per dimensions, i els indicadors de la competència digital metodològica per nivells. 


A les dimensions trobem: 




Als descriptors de la competència digital metodològica per dimensions trobem: 



A indicadors de la competència digital metodològica per nivells trobem (exemple dimensió 1. Disseny, planificació i implementació didàctica): 






REFLEXIÓ

L'objectiu d'aquest portafoli és tenir un recull d'eines, idees i aplicacions pràctiques de les tecnologies a l'aula. Aquesta introducció li dona sentit al meu aprenentatge i reforça la necessitat d'estar-ne al corrent ja que, com a futura mestra m'afectarà i per tant n'he de prendre consciència, saber-ne la importància i actuar conseqüentment.
També ens és d'interès saber on trobar els documents de referència, en aquest cas, Competència digital docent del professorat de Catalunya i per tant a l'apartat d'enllaç sempre hi vincularé l'enllaç necessari per tal de poder-hi accedir.
El document en qüestió explica la necessitat d'unir en un conjunt totes les capacitats, competències i desglossa en indicadors el seu nivell d'assimilació per així poder-te trobar i saber les carències i per altra banda habilitats que tens.
En definitiva, cal tenir molts conceptes en compte si vull incloure la tecnologia a l'aula de manera transversal, com a futura mestra vull tenir-los en compte i saber com millorar i com poder arribar a tothom, com poder explicar de mil maneres diferents per adaptar-me als processos d'aprenentatge de tothom i és per totes aquestes raons que vull aprendre com fer-ho i que alhora de fer-ho, ho vull fer bé. El com i què aprenc ara, serà el que en un futur em basaré.

Comentaris